Paprastumas yra gerai. Tačiau žodis gerai per daug paprastas šiuolaikininėje švietimo sistemoje.
Prisimenu, kaip prieš keletą metų, vos peržengus gimnazijos slenkstį, mums buvo
pasakyta: nevartokite žodžių geras ir blogas. Jie per paprasti. Dabar, po keletos
metų, vis dar prisimenu šią mintį. Kyla klausimas, kodėl negalime būti, kalbėti, mąstyti paprastai. Kodėl paprastumas taip
lengvai tapatinamas su prastumu? Ir ar šiuolaikiniame pasaulyje būti paprastu –
neįprasta?
Moderniame pasaulyje paprastumui lieka vis mažiau laiko.
Gyvename amžiuje, kuriame gausu fantasmagorijos – nerealių, fantastiškų
iliuzijų. Mes tikime, kad tik būdami originaliais atkreipsime aplinkinių
dėmesį, sulauksime komplimentų ir pagyrimų. Net neabejojame, kad mūsų
išskirtinės idėjos ir nuomonė padės užsidirbti pragyvenimui ateities darbe.
Manome, kad būdami kitokiais, neįprastais, suteiksime sau laisvę ir galimybę
rinktis. Šiuolaikinis pasaulis ir visuomenė susikūrė įmantrumo, ypatingumo mitą, tokiu būdu sumenkindama paprastumą
ir jo būtinybę žmogui.
Kunigas K. Dvareckas teigė, kad paprastumas žmogui leidžia
pažinti save ir nebesigėdinti savęs. Pripažinkime, nėra taip paprasta, kartais atrodo net
neįmanoma, kalbėti apie save. Būdami savo kūno ir sielos savininkais, mes
nesugebame pažvelgti ir įvertinti savęs, savo poelgių. Labai lengva ir paprasta
teisti kitų poelgius, pasirinkimus, bet mes retai prisiverčiame kalbėti apie
save ir savo patirtis. Paprastumas mums suteikia šią galimybę. Atvirumas,
tiesos sakymas ir įvairių įmantrybių ir subtilybių atsisakymas – tai raktas į
lengvesnį, pilnatvės ir tikrų išgyvenimų kupiną gyvenimą.
Paprastumui nereikia didelių pastangų, valios ar
užsispyrimo. Nors žmogaus prigimtis yra sudėtinga, tačiau žmogaus sąmonė lengviau
suvokia, paprastus, nesudėtingus dalykus. Vidinę ramybę taip pat dažniausiai
pasiekiame ne sudėtingomis priemonėmis, o natūraliomis sąlygomis – jaučiamės laimingi
leisdami laiką su draugais, grožėdamiesi gamtą, skaitydami knygą. Tik išmokę rasti
paprastumo grožį pasiekiame harmoniją su savimi ir aplinka.
Kad ir kaip bebūtų, modernioji visuomenė dažnai tapatina paprastumą
su prastumu. Daiktas yra prastas, jei jis ne originalus, jei egzistuoja daugybė
jo kopijų. Žmogus neįdomus, jei jis stokoja išskirtinų minčių, ypatingų savybių
ar talentų. Nors šiuolaikinės technologijos, mokslas, medicina stengiasi kuo
labiau supaprastinti, palengvinti mūsų kasdienybę, gyvenimo sąlygas, tačiau mes
vis labiau trokštame susidurti su ekstremaliais išbandymais, pajusti adrenaliną,
pamatyti stebuklą. Tampame nepasotinamais vartotojais ir nors tenorime būti
laimingais, mylinčiais ir mylimais, mes užsimerkiame prieš paprastumą ir
nuvertiname jo naudą mums.
Paprastumas asocijuojasi su nuolankumu. Dažnai nuolankumą suvokiame
kaip menkumo įvaizdį. Vis dėlto tik stiprios, tvirtomis moralės normomis
pasižyminčios asmenybės gali paminti savo išankstinius įsitikinimus,
stereotipus ir principus, o juos pamynus – atviru mąstymu sutikti kito žmogaus
požiūrį ir nuomonę. Sesuo Pranciška Bubelytė
tikina, kad noras padaryti kitą žmogų reikšmingu - tai ir yra paprastumas. Tad nuolankumas,
savo norų ribojimas kito labui – tai taip pat paprastumo forma, kuri šiais laikais
dažnai atrodo neįprastai ir nesuprantamai.
Nors šiuolaikinio pasaulio diktuojamos sąlygos iškreipia
pirminę paprastumo reikšmę, nors būti paprastu XXI amžiuje yra neįprasta, vis
dėlto paprastumas – tai amžinoji vertybė, kurią galime bandyti ignoruoti, bet
ji vis tiek išliks mūsų gyvenimo sudėtine dalimi. Juk neveltui sakoma, kad Paprastumas
– tai ne teorija, bet praktika, kasdienis pasirinkimas.





Komentarų nėra:
Rašyti komentarą